W oddziale ninja, Murakumo, smoczego imperium był to dzień jak każdy inny, lecz nikt się nie spodziewał, że dojdzie do walki między dwoma potężnymi członkami. Owa walka trwała wiele dni, a walczyli ze sobą: król pojedynkowych smoków Zangeki (Dueling Dragon King, ZANGEKI) i lodowa dama Shirayuki (Fantasy Petal Storm, Shirayuki). Spór zaczął się o blachostkę - Zangeki zjadł ostatnią paczkę ulubionych czekoladek Shirayuki. Ostatecznie wygrała Shirayuki, a pokonany Zangeki musiał kupić 2 paczki owych czekoladek dla lodowej damy: jedną którą zjadł, a drugą w ramach przeprosin za wcześniejsze zjedzenie czekoladek.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kilka słów na wstępie:
Jak podobała się wam powyższa historyjka? Postanowiłem, że każdy artykuł będę rozpoczynać historyjkami tego typu, a przynajmniej bym spróbował. Jej celem w większości przypadków będzie wprowadzenie lekkiego humoru (niewiem czy mi się udało, ale przynajmniej próbowałem). Teraz małe wyjaśnienie jak reszta artykułu będzie wyglądać, czyli co w jakiej kolejności będzie się w tym i w przyszłych artykułach pokazywać: lista talii -> krótki opis jaką strategie ma talia -> objaśnienie dlaczego dane karty są w talii (zaczynając od Grade 0 a kończąc na Grade 4) -> przykładowe comba -> opis jakie zestawy (boostery/trial decki) potrzebne by były do skończenia talii -> przybliżona cena talii -> krótkie podsumowanie talii (czyli czy gra się ją przyjemnie i czy może być talią turniejową).
A teraz bez dalszego zbędnego przeciągania, życzę miłego czytania reszty artykułu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) DecklistaGrade 0: 18
2x Stealth Demon of Crow Feathers, Fugen [Starter]
3x Stealth Beast, Cat Devil [Critical]
3x dowolny Draw Trigger
3x Stealth Beast, Drench Serpent [Stand]
3x Stealth Fiend, Dart Spider [Stand]
4x dowolny Heal Trigger
Grade 1: 14
2x Stealth Fiend, Yunayuki [Limit Break enabler]
4x Gateway Stealth Rogue, Ataka [Stride enabler]
4x Stealth Beast, White Heron [Perfect Guard]
4x Stealth Fiend, Lake Diver
Grade 2: 10
3x Stealth Dragon, Dual Weapon
3x Stealth Fiend, Awakohime
4x Stealth Dragon, Oboro Keeper
Grade 3: 8
2x Covert Demonic Dragon, Aragoto Spark
2x Covert Demonic Dragon, Kagura Bloome
4x Fantasy Petal Storm, Shirayuki
Grade 4: 16
1x Dark Element, Dizmel [G Guardian]
1x Light Element, Agleam [G Guardian]
1x Ambush Demon Stealth Rogue, Kiyohime
1x Ambush Demon Stealth Rogue, Shishiyuzuki [G Guardian]
2x Ambush Demon Stealth Dragon, Shibarakku Buster
2x Ambush Demon Stealth Fiend, Hougen Wing [G Guardian]
4x Cosmetic Snowfall, Shirayuki
4x Ambush Demon Stealth Dragon, Homura Raider
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2) Objaśnienie dlaczego takie karty są w talii a nie inne:Grade 0:Heal i Draw triggery to kwestia gustu, można dać takie jakie się chce.
Stealth Beast, Cat Devil [Critical] - chodzi o jego możliwość wejścia do soul, co pomaga przy: Ambush Demon Stealth Dragon, Shibarakku Buster i Ambush Demon Stealth Rogue, Kiyohime (napełnia soul pod ich koszty)
Stealth Fiend, Dart Spider [Stand] oraz Stealth Beast, Drench Serpent [Stand] - są w talii z powodu możliwości zapełnienia soulu (Dart Spider sam wchodzi do soul, a Drench Serpent soul charguje) oraz dlatego, że mają możliwość counter chargu co jest bardzo potrzebne w tym konkretnym buildzie
Stealth Demon of Crow Feathers, Fugen [Starter] - dlaczego dwa? Bo jest to murakumo. A tak na poważnie to akurat ten strater dlatego, że pomaga recyklować części comba które wylądują w drop zonie, albo może posłużyć jako "darmowy" booster dla unitów (tak długo jak ma się dostęp do GB1 oraz atak przy którym boostował nie trafił w VG przeciwnika)
Grade 1:Stealth Fiend, Yunayuki [Limit Break enabler] - odblokowuje dostęp do Limit Break 4 (LB4) co jest potrzebne przy karcie którą chcemy mieć jako główny Grade 3
Gateway Stealth Rogue, Ataka [Stride enabler] - jedno kartowe zapłacenie za stride. Owszem taka sama możliwość jest przy discardzie Grade 3, ale pewnych Grade 3 nie chcemy discardować
Stealth Beast, White Heron [Perfect Guard] - idealna ochrona dla VG, jeśli jest kopia na drop zonie dostajemy counter charge jednej karty. Można grać innego dowolnego Perfect Guarda, ale lepiej tego.
Stealth Fiend, Lake Diver - karta którą niechcemy ridować, i chcemy by jak najwięcej ich kopii było w decku (1-2 w ręce reszta w talii), gdyż wtedy można w pełni wykorzystać potencjał tej karty, o którym powiem więcej trochę później. Jej efekt to za counterblast 1 gdy jest przywołana na RG, można przywołać do 2 kopii samej siebie z talii. Karty przywołane jej efektem wracają na spód talii.
Grade 2:Stealth Dragon, Dual Weapon - cześć comba o którym powiem później. Działa w połączeniu z Lake Diverem. Jego skill działa, gdy jego atak nie trafi VG przeciwnika. Jego kosztem jest retire jego samego, przez co wzywamy jedną kopię naszego Grade 1 lub Grade 3 z talii. Karta przywołana tym efektem wraca na spód talii na koniec tury.
Stealth Fiend, Awakohime - karta która może pomóc przy atakach, gdyż jeśli jej atak nie trafi gdy była boostowana, daję naszemu VG zdolność dzięki której przeciwnik nie będzie mógł używać kart Grade 0 z ręki do obrony
Stealth Dragon, Oboro Keeper - jeśli jest RG to na koniec naszej tury poprzez cofnięcie dwóch kart o tej nazwie (może samego siebie i inną kopię siebie) do talii wyszukanie dowolnej karty Grade 3 i dodanie jej do ręki
Grade 3:Covert Demonic Dragon, Aragoto Spark - jego umiejętności na która jest dostępna na VG rzadko będziemy używać bo bardziej będziemy go woleli mieć jako RG, więc jej nie będę poruszać. Co do jego drugiego efektu, jest on aktywny jeśli jest RG lub VG, a dokładniej pozwala na wymianę karty z Drive Checka, tak długo jak karta którą checkujemy ma taką samą nazwę jak jakiś unit który mamy na polu. Wymiana owa polega na cofnięciu zcheckowanego unitu na spód talii i zdrawowaniu nowej karty z talii oraz dodaniu dodatkowych 4000 mocy do dowolnego unitu na polu
Covert Demonic Dragon, Kagura Bloome - break ride (czyli jak ridujemy jakiegoś Murakumo na nim gdy mamy 4 lub więcej damage, aktywuje swój efekt), który zwiększa moc naszego nowego VG o 10000 i przywołuje do 2 kopii naszego nowego VG z talii do RG, które na koniec tury wracają nam do ręki. Chcemy go ridować jako pierwszego Grade 3, ale nie jest to wymagane.
Fantasy Petal Storm, Shirayuki - nasz główny VG. W idealnych warunkach chcemy go ridować na Covert Demonic Dragon, Kagura Bloome, aby móc skorzystać z break ridu. Jej zdolność to Limit Break 4, która kosztem counterblastu 1 karty oraz discardu kopii samej siebie zmniejsza moc atakującej ją karty o 20000, co może na dzień dzisiejszy to nie wiele, ale wbrew pozorom pomaga (bo jest to swego rodzaju 1 kartowe 20000 tarczy, której przeciwnik w żaden sposób się nie pozbędzie tak długo jak użyjemy tej możliwości)
Grade 4:Dark Element, Dizmel [G Guardian] - przy użyciu chroni naszego jednego dowolnego RG do końca tury swoim efektem
Light Element, Agleam [G Guardian] - przy użyciu mamy możliwość discardu jednej karty, by zdrawować nową, co może nam pomóc w trudniejszych sytuacjach w obronie
Ambush Demon Stealth Rogue, Shishiyuzuki [G Guardian] - jak używamy jej przy ataku na naszego VG możemy przenieść dowolnego naszego RG do guardian circle (czyli zmieniamy go w guardiana) przez co owy unit zyska dodatkowe 5000 tarczy po czym możemy wezwać kolejną kopię przeniesionej karty z talii do guardian circle (dzięki czemu kosztem jednego heal trigera mamy trzy karty do obrony). Jest także powodem dla którego gramy dwa startery
Ambush Demon Stealth Fiend, Hougen Wing [G Guardian] - przenosi jednego Grade 1 RG, jako guardian circle po czym można przywołać kopię przeniesionego RG z talii do guardian circle, po czym nowo przywołany (ten z talii) wraca na spód talii
Ambush Demon Stealth Rogue, Kiyohime - jak jej atak trafi w VG przeciwnika, kosztem soul blastu 1 karty przywołuje kopie jednego rg który na koniec tury wraca do ręki. Głównie stosowany jako koszt pod mechanike G Assist
Ambush Demon Stealth Dragon, Shibarakku Buster - pozwala przywołać kartę z talii, która ma taką samą nazwę jak jeden unit na polu który wybierzemy (można wybrać VG i przywołać kartę z tą samą nazwą co nasze heart gdyż VG ma tą samą nazwę co heart), po czym przywołany unit dostaje możliwość wykonania drive checku, ale tylko przy pierwszym ataku w tej turze. Karta przywołana w ten sposób na koniec tury wraca na spód talii. Dodatkowa ciekawostka, jeśli jego efektem przywołamy grade 3 to dostajemy dwa checki w cenie jednego (bo Grade 3 mają Twin Drive).
Ambush Demon Stealth Dragon, Homura Raider - mistrz ofensywy w talii. Za counterblast 2 i odkrycie kopii samego siebie, jeśli po zapłaceniu kosztu są dwie karty odkryte w G Zone, traci jeden drive check i zyskuje skill dzięki któremu na koniec ataku który wykonał można cofnąć 3 karty z tą samą nazwą z RG na spód talii pozwoli na jego wystandowanie. Działa w combie z Stealth Dragon, Dual Weapon i Stealth Fiend, Lake Diver. Mała uwaga: counterblast 2 i odkrycie kopii samego siebie płaci się w main phase, i robi się to tylko raz bo wtedy zyskuje nowy skill (ten restandujący go)
Cosmetic Snowfall, Shirayuki - ulepszona wersja naszego głównego VG. Jeśli jest położona na VG możemy przywołać jedną kartę z tą samą nazwą co nasze heart jako RG. Karta tak przywołana na koniec tury wraca na spód talii, chyba że nasz heart ma w nazwie Shirayuki.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3) Przykładowe comba:1) Ride Fantasy Petal Storm, Shirayuki na Covert Demonic Dragon, Kagura Bloome pozwala na przywołanie dwóch kopii wcześniej wspomnianej Shirayuki na RG które na koniec tury "wylądują' w naszej ręce co pozwoli nam użyć umięjętności naszego nowo wyridowanego VG w następnej turze minimum 2 razy (tak długo jak mamy jak zapłacić koszt)
2) Ambush Demon Stealth Dragon, Shibarakku Buster pozwala nam na 5 (!) drive checków w jednej turze. Wszystko co trzeba zrobić to mieć dostęp do GB2 (czyli jeśli zaczynaliśmy to użyć G Guardiana a później go wystridować, lub jeśli przeciwnik zaczynał, to zrobić go jako 2 stride), oraz mieć jak zapłacić koszt, którym jest counterblast 1, soulblast 2, discard 1 karty i cofnięcie jednej karty z drop zonu na spód talii (mała uwaga, nie możemy cofnąć żadnej z kart którą soulblastujemy lub discardujemy, gdyż koszt jest traktowany jako płacony równocześnie), po czym przywołujemy jakiegoś Grade 3 (np. coś co ma taką samą nazwę co nasz heart)
3) Ambush Demon Stealth Dragon, Homura Raider który może wykonać do 3 ataków w jednej turze (co prawda z 2 drive checkami każdy ale to zawsze 3 ataki). Do wykonania tego potrzebujemy 4-5 counterblastów (5 jeśli w ręku i/lub polu mamy w sumie 2 Stealth Fiend, Lake Diver oraz 1 Stealth Dragon, Dual Weapon [scenariusz 1], 4 w sytuacji gdy mamy w sumie w ręku i/lub polu 4 Stealth Fiend, Lake Diver oraz 1 Stealth Dragon, Dual Weapon [scenariusz 2], albo 4 gdy mamy w sumie w ręku i/lub polu 3 Stealth Fiend, Lake Diver oraz 2 Stealth Dragon, Dual Weapon[scenariusz 3], a także 5 jeśli mamy w sumie w ręku i/lub polu 1/2 Stealth Fiend, Lake Diver i 2 Stealth Dragon, Dual Weapon [scenariusz 4]; pozostałe Stealth Fiend, Lake Diver [jeśli jakieś] w każdym ze scenariuszy
muszą być w talii). Combo zaczyna się (oczywiście) od wezwania Ambush Demon Stealth Dragon, Homura Raider i użycia jego skillu (-2 counterblasty) i doprowadzenie do pola typu 4 Stealth Fiend, Lake Diver i 1 Stealth Dragon, Dual Weapon (czyli do scenariuszu 2 na polu z Dual Weaponem [lub dwoma w scenariuszu 3 i 4] na froncie, co w scenariuszu 1 korzysta z dodatkowego 1 counterblasta). Teraz pora na ataki: zerowy atak (tylko scenariusz 3 i 4): atak jednym Dual Weaponem bez boosta w VG przeciwnika (by nie trafił), dzięki czemu przywołujemy kopię Lake Divera (scenariusz 3; jeśli mamy scenariusz 4 to używamy efektu Lake Divera by przywołać 1/2 znajdujące się jeszcze w talii Lake Divery [-1 counterblast; w sumie wykorzystane już 2/3]); pierwszy atak: Lake Diver z boostem od Lake Divera (obojętnie w co); następnie Homura Raider z boostem od Lake Divera po twin drivie (można trigery dać do vg
ale nigdy dla Dual Weapona) po czym używamy efektu Homura Raidera i cofamy dwa restnięte Lake Divery, przez co Homura standuje; trzeci atak: Dual Weapon bez boosta atakuje w VG przeciwnika (atak nie trafia ofc) przez co używamy jego skilla i przywołujemy kopię Lake Divera (potrzebujemy do tego jednego Lake Divera na polu) z talii, po czym nowo przywołany kosztem jednego counter blasta przywołuję 2 kolejne Lake Divery (użyte counterblasty: 4 [scenariusze 2 i 3]/5 [scenariusze 1 i 4]); czwarty i piąty atak są takie same (czyli najlepiej przywołać Lake Divery na boczne kolumny): atak Lake Diverem z boostem od Lake Divera w VG przeciwnika; szósty atak: Homura w VG przeciwnika a po Twin Drive (wszystkie triggery w Homurę teraz) cofamy 3 Lake Divery przez co Homura standuje i wykonuje 7 atak (co daje nam 6 drive checków w turze i 3 ataki VG).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4) Co trzeba kupić by zdobyć karty:VG-G-RC01: Revival Collection Vol. 1 [tylko Shirayuki Grade 3];
VG-BT09 Clash of the Knights & Dragons [Shirayuki Grade 3, Cat Devil, oraz draw i heal triggery] (można pominąć bo karty można znaleźć w innych zestawach)
VG-BT14 Brilliant Strike [tylko Kagura Bloome]
VG-BT05 Awakening of Twin Blades [Dart Spider, draw i heal triggery] (z wyjściem VG-G-BT10: Raging Clash of the Blade Fangs można go pominąć)
VG-G-BT10: Raging Clash of the Blade Fangs [Dart Spider, draw i heal triggery]
VG-G-FC01: Fighter's Collection 2015 [tylko Shirayuki Stride]
VG-G-FC02: Fighter's Collection 2015 Winter [tylko Oboro Keeper]
VG-G-FC03: Fighter's Collection 2016 [Hougen Wing i Dizmel]
VG-G-TCB02: The GENIUS STRATEGY [Dual Weapon, Aragoto Spark, Shishiyuzuki, Kiyohime, Shibaraku Buster, Lake Diver, Awakohime, Fugen, Cat Devil, Drench Serpent, draw i heal triggery]
VG-G-BT03: Sovereign Star Dragon [Homura Raider, White Heron, Ataka, Yunayuki]
5) Cena talii:Ceny brane z strony tcgplayer.com ; biorę pod uwagę najmniejszą tam ukazaną ; nie będe pokazywać cen poszczególnych kart
Cena samego G Zonu: 94,96 $ - 383,97
Cena samego Main Decku (głównej talii): 46,66 $ - 188,67 zł
Cena całości: 141,62 $ - 572,64 zł
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6) Podsumowanie:Jak dla mnie talia jest bardzo przyjemna do gry. Pozwala na dobrą obronę nie tracąc przy tym opcji do atakowania. Jak większość innych talii wszystko zależy od tego jak podejdą karty (zarówno tobie jak i przeciwnikowi), ale mimo wszystko talia jest dość ciekawy połączeniem starych mechanik gry (Limit Break, Break Ride, Persona Blast [fanowska nazwa efektów przy których kosztem jest między innymi discard karty o tej samej nazwie co ta której używamy]) z nowymi mechanikami i keywordami (Generation Break, Kagenui [z japońskiego Shadowstitch; napisałem najpierw japońską bo ją jakoś wolę], Stride, G Guardian), co pozwala starszym graczom odczuć pewnego rodzaju nostalgię z korzystania z niej.
Co do faktu czy talia miała by szanse zostać turniejową/kompetetywną talią: szczerze mówiąc trudno powiedzieć, ale raczej nie chyba, że jako tzw. Rogue Deck, czyli coś czego nikt się nie spodziewał żeby wygrało turniej. A czy talia się zmieni w bardziej kompetetywną, wszystko zależy od tego jaki (i czy dostanie) jakieś wsparcie. Ale to zostawmy już na przyszłość.
Teraz pora na małe afterword (nie wiedziałem jak wpisać po polsku bo dosłowne tłumaczenie czyli "po słowie" nie zabardzo mi pasowało): Artykuł pojawił się wcześniej niż miał (miał koło 17-18) tylko dlatego, że nie mogłem się już doczekać z jego publikacją. Poza tym chciałbym dodać, że będe robił ponowne wizyty w danych taliach gdy dostaną one jakieś wsparcie; będą one (te ponowne wizyty) pojawiały się jako dodatkowy artykuł (poza planowanym na niedziele) i będą miały (najprawdopodobniej) w nazwie "[Revisit]" (to co jest w cudzysłowiu, zastanawiam się nad nawiasami które tam dałem, ale to się zobaczy jak dojdzie do takiego "powrotu" do talii)